معرفی سردخانه صنعتی

سردخانه صنعتی از مجموعه‌ای از تأسیسات و ساختمان‌ها تهیه می‌شود ، که می‌توان مواد غذایی فاسد شدنی،محصولات کشاورزی و محصولاتی که قابلیت فاسد شدن را دارند درون سردخانه ،در دما و رطوبت مناسب محیط نگهداری کرد. تا مواد غذایی که به طور مصنوعی تهیه می‌شوند، طول عمر بیشتری برای استفاده داشته باشند.
انواع سردخانه صنعتی

سردخانه صنعتی در دو نوع زیر صفر و بالای صفر قابل ساخت و راه اندازی می‌باشد ،که می‌تواند در هر دو حالت زیر صفر و بالای صفر با سالن‌های تک مداره یا دو مداره مورد احداث قرار بگیرد.

سردخانه‌های احداث شده با توجه به نوع کاربری آن‌ها که برای دمای زیر صفر و یا بالای صفر طراحی می‌شوند ،نیاز به مبردهایی مانند آمونیاک و فریون دارد و طراحی آن‌ها به صورت دو منظوره ثابت یا متحرک صورت می‌پذیرد.

سردخانه صنعتی چیست
چگونگی احداث سردخانه بالای صفر

سردخانه‌های بالای صفر که تحت عنوان سردخانه‌های کوتاه‌مدت یا بلندمدت شناخته می‌شوند. دارای دمای نگهداری ۱+ تا ۴+ درجه سانتی‌گراد هستند .در این سردخانه‌ها برای نگهداری کوتاه‌مدت محصول از دمایی بالاتر از دمای انجماد محصول استفاده می‌شود.

در سردخانه‌های کوتاه‌مدت محصولات به تدریج وارد سردخانه خواهند شد و پس از نگهداری چند روزه سریعاً از سردخانه خارج شده و با محصولات جدید در سردخانه جایگزین می‌شود. به گونه‌ای که مدت زمان نگهداری محصولات در سردخانه کوتاه‌مدت در ماکزیمم حالت تا ۱۵ روز است.

سردخانه‌های بلندمدت که بیشتر در انباره‌های تجاری تحت عنوان سردخانه‌های عمومی احداث می‌شود نیز، از قوانین خاصی برای شرایط نگهداری محصولات و نوع محصولات قابل نگهداری در سردخانه برخوردار می‌باشد. از میان محصولاتی که در سردخانه‌های بالای صفر درجه قابل نگه قابل نگه داری هستند می‌توان به سبزیجات ، میوه،صیفی‌جات ، مواد لبنی ، گل و گیاه و دارو اشاره کرد.

سردخانه صنعتی بالای صفر
چگونگی احداث سردخانه زیر صفر

سردخانه‌های زیر صفر که به عنوان سردخانه‌های انجماد نیز شناخته می‌شوند، برای انجماد محصولات از دمایی بین ۱۲-تا۲۳-درجه سانتی‌گراد برخوردار هستند.

اما توجه داشته باشید که سردخانه‌های زیر صفر با دمای ۱۸- درجه سانتی‌گراد، بیشتر از دیگر دماها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این سردخانه‌ها بیشتر محصولاتی مانند گوشت منجمد، مرغ منجمد ، ماهی منجمد ،سبزیجات منجمد و صیفی‌جات منجمد نگه داری می‌شود.

هزینه احداث سردخانه صنعتی
چگونگی احداث سردخانه دو مداره

سردخانه دو مداره به سردخانه‌ای گفته می‌شود که قابلیت عملکردی مشابه با هر دو سردخانه زیر صفر و بالای صفر را دارا می‌باشد.

در سردخانه‌های دو مداره باید توجه داشته باشید که ،برای تغییر حالت سردخانه از حالت زیر صفر به بالای صفر و بالعکس باید بعد از تخلیه، سردخانه را با مواد ضد عفونی کننده نانو مورد شستشو قرار دهید.تا بارگیری مجدد مواد غذایی درون سردخانه ،سبب بو گرفتن سردخانه و انتشار بوی نامطبوع در محیط آن نشود.

هر چند بهتر است که برای نگهداری محصولات از سردخانه‌های صنعتی جداگانه و مجزا استفاده شود ، اما احداث سردخانه‌های جداگانه از لحاظ هزینه‌های اقتصادی توجیه پذیر نمی‌باشد.
چگونگی ساخت پیش سردکن

پیش سرد کن در واقع محیطی است که محصولات با دمای بالا که معمولاً دمای طبیعی آن‌ها می‌باشد ، وارد پیش سرد کن می‌شوند و پیش سرد کن با سرعت هر چه تمام‌تر دمای محصولات را برای نگهداری در سردخانه پایین می‌آورد.

بعد از این که دمای محصولات به حد نیاز برای نگهداری در سردخانه کاهش پیدا کرد ، محصولات جهت نگه‌داری به سردخانه منتقل خواهد شد.البته توجه داشته باشید که جابجایی محصولات بین پیش سرد کن و سردخانه و زمان مورد نیاز برای انجام این کار،در کیفیت نهایی محصول و طول عمر آن تأثیر گذار خواهد بود.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با عملکرد سردخانه‌های زیر صفر و بالای صفر و هم‌چنین سردخانه‌های دو مداره و پیش سرد کن ، می‌توانید با کارشناسان گروه برودتی کنداک در تماس باشید .

تا بتوانید با داشتن اطلاعات کافی و مناسب نسبت به راه اندازی سرد­خانه مورد نظرتان اقدام نمایید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

*

code

فهرست